אומנם רבים נוהגים ורואים בנהיגה פעולה פשוטה ואוטמטית, אך היא פעולה מורכבת הדורשת מיומנויות פיזיות וקוגניטיביות רבות. עם העלייה בגיל, חלק מהיכולות הללו עלולות להיפגע, מה שמעלה את השאלה עד איזה גיל מותר לנהוג? החוק בארץ אינו קובע גיל מקסימלי לנהיגה, אך מטיל מגבלות וחובות מסוימות על נהגים מבוגרים.
חוקים ותקנות לגבי נהיגה בגיל מבוגר
על פי תקנות התעבורה בישראל, נהגים מעל גיל 70 נדרשים לעבור מבחני רישוי תקופתיים על מנת לחדש את רישיון הנהיגה שלהם. מטרת המבחנים היא לוודא כי הנהג עדיין כשיר לנהוג מבחינה בריאותית ובטיחותית. למידע נוסף אפשר לפנות לעורכי דין המתמחים בנושאי תעבורה או לאנשי מקצוע בתחום בריאות הגיל השלישי.
מבחני כשירות רפואית לנהגים מבוגרים
המבחנים כוללים בדיקות ראייה, שמיעה ויכולות קוגניטיביות שונות הקשורות לנהיגה. נוסף על המבחנים, נהגים מעל גיל 75 נדרשים להציג אישור רפואי המעיד על מצב בריאותם הכללי. אם הרופא מזהה בעיות העלולות להשפיע על הנהיגה, כמו ירידה בשמיעה או התחלה של דמנציה, הוא רשאי להמליץ על הגבלת הרישיון או אף על שלילתו.
מגבלות וחובות המוטלות על נהגים קשישים
נוסף למבחני הרישוי, החוק מטיל מספר מגבלות על נהגים מבוגרים מתוך דאגה לבטיחותם. לדוגמה, נהגים מעל גיל 75 אינם רשאים לנהוג בשעות החשיכה או בכבישים מהירים. כמו כן, עליהם לחדש את הרישיון מדי שנתיים, לעומת תקופות ארוכות יותר לנהגים צעירים. להרחבה בנושא, מומלץ לפנות אל משרד תומר בכר לקבלת מידע על זכויות נהגים מבוגרים והחובות המוטלות עליהם.
סטטיסטיקות ונתונים על תאונות דרכים בקרב נהגים מבוגרים
על אף התקנות, המגבלות והמבחנים, נתוני הלמ"ס מראים כי בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור התאונות בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי. אף על פי שנהגים מבוגרים מהווים רק כ-10% מכלל הנהגים בישראל, הם מעורבים בכ-17% מתאונות הדרכים.
שכיחות התאונות בקרב נהגים מעל גיל 65
הנתונים של הלמ"ס מראים כי הסיכון לתאונות דרכים עולה משמעותית אחרי גיל 65, ומגיע לשיא בקרב נהגים מעל גיל 85. ההסבר העיקרי לכך הוא שילוב של גורמים פיזיולוגיים כמו ירידה בחדות הראייה והשמיעה, האטה בזמני התגובה, וירידה בתפקודים קוגניטיביים כמו קשב וערנות. כל אלו פוגעים ביכולת להגיב במהירות ובצורה נכונה במצבי חירום בכביש.
הסיבות העיקריות לתאונות דרכים בגיל השלישי
מלבד הירידה ביכולות הגופניות והקוגנטיביות, נהגים קשישים נוטים גם לטעויות שיפוט ולקבלת החלטות מסוכנות יותר בנהיגה. מצבים כמו פניות שמאלה, מעבר צמתים וכניסה לנתיבים מהירים הופכים מאתגרים ומסוכנים יותר עבורם. נוסף על כך, תופעות רפואיות נפוצות כמו סוכרת, לחץ דם, או תופעות לוואי של תרופות מסוימות, עלולות גם הן להגביר את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים.
כיצד להעריך את כשירות הנהיגה העצמית בגיל מבוגר?
מכיוון שהחוק בישראל לא קובע עד איזה גיל מותר לנהוג, האחריות לזהות ירידה מסוכנת בכישורי הנהיגה נופלת על הנהגים עצמם ועל בני משפחותיהם. חשוב להכיר את הסימנים המעידים על כך שיכולת הנהיגה נפגעת, ולדעת כיצד להתמודד עם מצב זה.
סימנים מחשידים לירידה בכושר הנהיגה
קיימים מספר סימנים שיכולים להצביע על כך שהגיע הזמן לשקול הפסקת נהיגה. אם מבחינים בסימנים מעין אלו חשוב להתייעץ עם רופא או מדריך נהיגה מוסמך.
- תאונות או כמעט-תאונות חוזרות
- קושי בשמירה על נתיב
- בלבול וחוסר התמצאות בנסיעה
- קושי בהחלטות בצמתים
- שיכחה של חוקי תנועה בסיסיים
- תגובות כעס ותסכול מוגזמות בזמן הנהיגה.
המלצות לשמירה על כשירות נהיגה גבוהה
יש כמה צעדים שנהגים מבוגרים יכולים לנקוט על מנת לשמור על בטיחותם בכביש. ראשית, חשוב לעבור בדיקות ראייה ושמיעה תקופתיות ולדאוג לתיקון הבעיות במידת הצורך. שנית, מומלץ להימנע מנהיגה במצבים מאתגרים כגון עומסי תנועה, חושך או תנאי מזג אוויר קשים. שלישית, רצוי לשמור על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה, שיכולים לתרום לשמירה על הבריאות הכללית והקוגניטיבית. לבסוף, מעקב תקופתי אצל הרופא וציות להנחיות שלו לגבי נטילת תרופות הם קריטיים.
חלופות ופתרונות תחבורה לקשישים שמפסיקים לנהוג
הפסקת הנהיגה יכולה להיות מכה קשה לעצמאות ולניידות של אזרחים ותיקים. עם זאת, חשוב לזכור שקיימות חלופות רבות שיכולות לסייע בשמירה על איכות החיים ולהחליף את הרכב כדי להגיע ליעדים חשובים.
- שירותי הסעות ייעודיים לאזרחים ותיקים: פועלים בארץ מספר ארגונים המציעים שירותי הסעה לקשישים במחירים נוחים או בחינם. נוסף על כך, חברות מוניות רבות מציעות הנחות משמעותיות לגמלאים, ובחלק מהערים אפשר למצוא גם מוניות ייעודיות עם נהגים שעברו הכשרה מיוחדת לסיוע לקשישים.
- מענקים וסיבסודים לנסיעות בתחבורה ציבורית: משרד התחבורה מציע הנחות גדולות מאוד לאזרחים ותיקים בכרטיסי הנסיעה בתחבורה הציבורית. גם במסגרת חוק לאומית לסיוע לקשישים, ניתנים מענקים שנתיים של עד 2,000 ש"ח המיועדים לסבסוד נסיעות במוניות וכלי תחבורה אחרים עבור קשישים שאינם יכולים לנהוג בעצמם.
לסיכום
נהיגה בגיל מבוגר מהווה אתגר גדול, הן מבחינת בטיחות הנהג והסובבים אותו, והן מבחינת שמירה על עצמאות הקשיש. אומנם לשאלה – עד איזה גיל מותר לנהוג בארץ? לא מצאנו תשובה מספרית מגבילה, אך אפשר לפעול בדרכים בטוחות כדי למנוע נהיגה מסוכנת בגיל מבוגר מדי. על ידי הכרת החוקים, מעקב אחר הסימנים המחשידים, נקיטת צעדים מונעים ומציאת חלופות הולמות, אפשר לגשר על הפער ולאפשר לאזרחים הוותיקים להמשיך ולנהל אורח חיים פעיל, עצמאי ובטוח מבלי לסכן אף אחד בדרכים.